Diet plan

Sa har har jag tankt mig att ga till vaga for att ga ned mina oonskade kilon:

Mat: Jag har inte tankt att folja nagon speciell plan eller rakna kalorier denna gang utan endast anvanda sunt fornuft. Med detta menar jag att kontrollera portions storlekar, inte lata det ga for langt mellan maltider, valja halsosamma alternativ etc. Jag planerar att ata 3 maltider om dagen: frukost, lunch och middag och eventuellt mellanmal om jag ar hungrig bestaende av frukt, en smoothie, ett kokt agg etc. Maltiderna ska helst inkludera mycket gronsaker och fibrer, protein, nyttiga fetter och kolhydrater. Det vill saga fetter i form av till exempel olivolja, avocado och notter. Kolhydraterna maste vara fullkornsalternativ som morkt brod, raris och fullkornspasta. Frukost kan till exempel vara havregrynsgrot med notter, fron och lite bar och mjolk. Lunch en sallad av nagot slag och middag lax med raris. Pa det har sattet tror jag att jag kommer hamna pa en lagom energiniva utan att behova rakna kalorier hela tiden. Perfekt! Maten far garna vara sa ren som mojligt da jag inte tror pa en massa tillsatser etc.

Motion: Powerwalks 3-4 ganger i veckan i minst 30 minuter, garna innan frukost.

Ovrigt: Jag maste tanka pa att dricka mycket da jag latt glommer bort det. Te (garna gront eller pepparmint forrutom vanligt svart), minst 1.5 liter vatten dagligen med lite citron eller sockerfri saft. Cola light ibland da jag inte tror att det ar sa bra egentligen. En fuskdag ar tillaten da jag kan ata vad jag vill OM jag hallt mig till dieten resten av veckan.

Detta ar namligen sa jag skulle vilja ata for resten av livet da jag natt min malvikt, ett satt som jag tror ar bra for kroppen och som forhoppningsvis kommer att passa mig och hur jag lever. Mitt problem med mat ar att jag ater for stora portioner och ater for mycket onyttigt mellan maltiderna. Sa med den har planen hoppas jag kunna ta tag i det har en gang for alla! For mig sa galler det att helt enkelt bestamma sig pa riktigt och sedan inte falla for frestelser. Att alltid tanka 'jag borjar om imorgon, pa mandag etc.' fungerar inte och det ar kontinuitet som galler om man vill se resultat. Mitt mal ar minus ca 10 kg tills jul och sedan minst 5 till. Det ar bra att ha ett mal att kampa mot men samtidigt ar det inte bra att satta for stora mal heller som kanns omojliga att uppna och sa slutar det med att man ger upp. Det ar inte bra att ga ned for snabbt i vikt, ett kilo i veckan maximalt ar bra att ha som riktlinje. Sa nu ar det 9 veckor kvar tills jul sa runt 10 kg borde jag kunna klara om jag bara anstranger mig tillrackligt. Kommer vaga mig och mata en gang i veckan, varje lordag tankte jag. Har jattemycket fina klader i garderoben som bara hanger dar pa grund av att dem ar for sma och det skulle kannas underbart att antligen kunna klamma sig i dem till jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0